ICA studentbloggen

Istället för nudlar med Johanna Hagner

Etikett: smoothie

Testar: innocent Super Smoothie

image
Den här färgstarka lilla kreationen ingår i veckans studentrabatter, så jag tänkte att det var läge tid för mig att testa. Vanligtvis brukar jag göra egna smoothies och köper inte så ofta färdiga grejer, men det händer ju att en är på språng eller vill köpa något gott att dricka. Den här smoothien har alltså det flashiga namnet Innocent Super Smoothie Energise och innehåller en salig blandning nyttigheter.

Vad tycker jag då?  För det första: smaken är FRÄSCH. Smakar både jordgubb och körsbär, precis som den utlovar, och är söt utan att vara sliskig. Konsistensen är bra, en måste inte vända huvudet upp och ned för att få ut innehållet. För det andra: läsningen av innehållsförteckningen förnöjer – inga konstiga E-ämnen och sånt, bara ren frukt och några tillsatta vitaminer. Det gillar vi. Men lite konstigt tycker jag det är att skriva guarana på framsidan när den endast innehåller 0,01% av detta. Eller?

image
Halva priset har vi i alla fall på Innocent Super Smoothie till och med nästa tisdag.

 

Krämig och bärig morgonsmoothie

thumb_IMG_1956_1024
Mina frukostvanor brukar gå i perioder om sisådär 3-4 månader. Då äter jag i princip samma frukost varje morgon tills jag ledsnar och skaffar en ny morgonrutin. Äggmackan har i och för sig hängt med väldigt länge nu, men tillbehöret är det som skiftar. Jag känner på mig att en smootiheperiod är på intågande nu, efter månader av grekisk yoghurt + hallon varje morgon. Passar vårterminen bra till!

Sedan min förra smoothieperiod har jag blivit ganska bra på att smakkomponera dessa. Den favorit jag sist fastnade för i några månader ser ut såhär:

Krämig och bärig morgonsmoothie

1/2 – 1 banan
1/4 avokado
1 näve frusna hallon, mango eller jordgubbar
1 dadel
1 litet glas soja-, havre- eller mandelmjöl
(ev en näve spenat, om en vill vara extra nyttig)

Mixa ihop allt och drick helst med sugrör! :)

Dilemman till frukost

thumb_IMG_0313_1024

Jag älskar att äta långa frukostar. Är det något jag värderar att lägga ned lite extra tid på, så är det att hinna dricka två koppar kaffe, njuta av goda smaker och hitta lugnet innan dagsrushen börjar. Nu låter det kanske som att jag är världens morgonmänniska, men icke. Jag tycker nästan alltid det är en plåga att ta mig upp ur sängen före klockan nio på morgonen och snooze-funktionen får jobba hårt hos mig. Kanske är det just därför jag har etablerat de här heliga frukoststunderna, för att i pinan det innebär att stiga upp i alla fall ha något att motivera mig med och se fram emot, annars börjar dagen helt i obalans. Hur funkar ni?

thumb_IMG_0452_1024

Ibland tryter trots allt ändå självdisciplinen och morgonrushen är ett faktum. Snoozningen pågår alldeles för länge och det finns inte utrymme för varken kaffebryggning eller tinande av bär. Jag har sällan någon on the go-frukost hemma att bara slänga ned i väskan, så det brukar sluta med att jag får köpa en dyr caféfrukost i den första föreläsningspausen, eller nöja mig med en frukt att stå mig på fram till lunchtid. En av den här veckans rabattvaror, Oatlys Almost like a proper breakfast, erbjuder en liten lösning på såna här morgondilemman. Jag köpte hem en av varje smak igår att ha i kylen inför oförutsedda, hektiska morgnar. Jag brukar annars ofta använda Oatlys havremjölk till mina morgonsmoothies, så de känns som ett perfekt substitut när tiden inte räcker till. Tjuvsmakade lite på passionfruit mango i morse och den får tummen upp av mig :)

Mellanmål on-the-go

Hej allihopa, Matilda här!

Hoppas ni hade en bra helg med massa choklad.. det bästa med alla <3 dag! Nu är helgen över och det är tillbaka till mikroekonomi som gäller för mig.  Har suttit på olika bibliotek i veckan för att verkligen inte bli distraherad att göra andra saker än just plugga. Det bästa med att komma ut från lägenheten är alla roliga samtal jag ”råkat” överhöra när det inte riktigt går att koncentrera sig längre. Exempelvis diskuterade mina bordsgrannar vad ens matvanor skulle vara om man inte levde på studentbudget. Jag tror jag skulle köpa mer ekologisk mat men annars skulle min tallrik se ganska så lik ut som den gör idag! Matlådor känns som alla studenter tycker är det bästa för att få studentbudgeten att gå ihop. Hoppas ni inte missade den roliga tävlingen PimpMyMatlåda? Grattis till er som vann! Underhållning på hög nivå att kolla igenom hashtaggen #pimpmymatlåda.

Jag tänkte fortsätta på samma spår idag men istället pimpa till mellanmålet lite! Jag behöver oftast ett litet mellanmål, speciellt när jag sitter och pluggar länge. Ägg fungerar toppen hemma men kanske inte är så poppis på föreläsningen. Därför har jag samlat lite mellanmål som jag tycker fungerar bra att ta med sig!

1. Smoothie

Mango Smoothie

Gör dubbel sats på morgonen eller gör i ordning redan kvällen innan. Dessa burkar hittade jag på Lagerhaus men jag tror mig ha sett liknande på ICA Maxi.

RECEPT
Min gula smoothie idag bestod av fryst mango, apelsinjuice, ett ägg och havremjölk

Mango Smoothie

2. Nyttiga CHOKLAD Muffins

IMG_5478

Ibland står man där och magen skriker efter fikets muffins, croissanter och chokladbollar. Sötsaker ger oss snabb energi men också ojämnt blodsocker. Dessa chokladmuffins innehåller svarta bönor(!) och är helt fria från gluten och socker. Svarta bönor har ett högt proteininnehåll och är även rika på fiber och magnesium. Ett perfekt mellanmål som dessutom smakar som en krämig chokladmuffin. Denna vecka har ICA Student snålfajten vilket betyder att vi får rösta vilken vara vi vill rabatt på. Denna vecka står kampen mellan bönor och frysta grönsaker. In och rösta med er HÄR! Psst.. jag la min röst på bönorna så jag kan göra fler muffins och Johannas god hummus.

RECEPT

– 175 g svarta bönor
– 1,5 msk kokosolja
– 5 msk kakao
– 1 ägg
– 0,5 dl valfri sötning (Stevia strö, agave sirap), jag körde på honung
– 1 tsk bakpulver
-Muffinsformar

Sätt ugnen på 175 grader. Skölj bönorna under kallt vatten och låt de rinna av. Mixa ihop bönorna med resten av ingredienserna, tillsätt ev. vatten för att få en tjock smet, jag tillsatte 2,5 msk vatten. Klicka i smeten i muffinsformar och skjut sedan in dem i ugnen ca 24 minuter. Förvara i kylen innan de äts upp (vilket är fort, så goda är de)

Perfekta att packa med sig i väskan! Risk att du kommer behöva baka fler till alla som smakar.. ingen har hittills gissat att de innehåller bönor!

Inspirationen till mina chokladmuffins kommer från Fanny Roetlisberger. Såg nu också att hon gästar Buffé med fler recept på bönor! Håll utkik i brevlådan!

Skön (grön) frukost

Hej på er!

Oktober är redan här och jag har laddat upp skafferiet med massa te och värmeljus. Denna dag fick jag sovmorgon från universitetet vilket betydde frukost deluxe! Känns extra lyxigt när man ordnar en helgfrukost på en vardag? Dessutom har jag jobbat hela helgen vilket gjorde den lite extra god. Jag bloggar inte bara på ICA Student utan arbetar även extra på ICA Supermarket Esplanad så har ni vägarna förbi Karlavägen kanske ni hittar mig i kassan! Det roligaste med att arbeta i kassan är att du kan bolla massa recept med kunderna. För några veckor sedan hade vi kampanj på en råsaftcentrifug (krångligt ord!) och det var helt galet mycket olika juice-recept som jag fick höra. Tyvärr skulle jag aldrig orka diska delarna varje morgon eller ha råd att köpa så mycket frukt och grönsaker MEN jag deppar inte för det eftersom det finns andra sätt!

Om du är lite lat och fattig student kan du också göra denna gröna skönhet till frukost! Från och med onsdag 15/10 har vi studenter rabatt på massa bra frukostingredienser. En av dem är I Love Eco babyspenat och annan småskuren sallad (du hittar resten HÄR).

IMG_5381

Ingredienser

– En näve babyspenat
– 2 dl frusen mango
– 3 dl äppeljuice
– Lime efter smak

Mixa alla ingredienser till en krämig grön skönhet!

IMG_5383

Om du inte gillar gröna smoothies har vi studenter denna vecka även rabatt på ICAs fil/yoghurt (även laktosfri) och skivat charkpålägg från Ica Basic! Hej goda höst-frukostar! Här är lite mer inspiration vad man kan göra med ett paket yoghurt och lite rökt kalkon:

IMG_4122

Märks det att jag är galen i frukost? Om jag skulle vara löjligt rik skulle jag anordna en frukostklubb efter denna tentaperiod. Det skulle inte vara en vanlig hederlig frukost utan det skulle serveras allt från amerikanska pannkakor till lemonad i tjusiga vinglas! En juicebar skulle också finnas med allt från gröna energikickar till Bloody Marys. Efter den långa frukosten skulle jag och mina gäster få välja och vraka i en gigantisk walk-in closet efter ett plagg som skulle kunna passa till sminkningen av makeup-artisten. Kvällen skulle avslutas på restaurang med långbord och en massa smårätter!

Vad skulle du göra om du var löjligt rik i en månad? Just nu har nämligen ICA Student en tävling där du kan vinna en månads(!) extra studiemedel till ett värde av 9000 kronor. Tävlingsvillkoren hittar du HÄR. Du kan tävla genom att lägga upp en bild på Instagram som visar vad du skulle göra om du var löjligt rik. Bilden hashtaggar du med #klirrikassan @icastudent (glöm inte att du måste ha en öppen profil under tävlingsperioden). Totalt är det 8 vinnare som vinner 9000 kronor VAR!

TUMBLR

Kom igen nu och tävla! Jag ska finslipa på mitt bidrag till den 9 november då tävlingen avslutas så min frukostklubb har en chans att bli till verklighet. Håll utkik på #klirrikassan  vettja!

Vi ses snart igen!
Matilda