ICA studentbloggen

Istället för nudlar med Johanna Hagner

Etikett: mellis

Rawfood chokladbollar

Hej alla bloggläsare! Kanske några nya studenter nu när terminen snart börjar? Jag åker ner till Köpenhamn för mitt utbyte nästa vecka så har lite tid kvar för sommarlov då min sista dag i kassan på ICA var i söndags.

Igår passade jag på att baka lite chokladbollar eftersom jag snart ska cykla ner till stranden. Dessa chokladbollar är fritt från gluten, socker och från smör men de smakar precis lika gott. De är perfekta att ta med som snacks, att bjuda på när det vankas fika eller ha med som mellis på jobbet. För detta recept behövs inte heller en mixer vilket ofta krävs när det ska bakas rawfood.

”Rawfoods” är laktos- och glutenfritt dessutom vegansk. Idén är att maten ska vara naturliga och ska ej hettas upp så alla näringsämnen bevaras. Jag gillar att äta varm mat men som mellanmål och speciellt på sommaren är dessa små bollar perfekta.

rawfood2

Hemligheten för att få dem söta är dadlar. De finns vid frukt & grönt ofta paketerade i en liten papperslåda. Denna omgång som jag köpta nu var helt galet färska! Ifall du märker att de inte är så färska att de klibbar sig överallt är det bästa att lägga dem i blöt några timmar innan du gör bollarna.

Recept

Jag brukar höfta mig fram och smaka men denna gång använde jag ungefär:
– 10 dadlar
– 1 dl glutenfria havregryn
– 1 msk smält kokosolja i vattenbad
– 1 msk starkt svalt kaffe
– 1/2 dl kokosflingor
– 2 msk kakao

Mosa dadlarna med en gaffel och tillsätt resten av ingredienserna. Ha eventuellt i mer kakao eller kaffe beroende på vilken smak du vill ha. Tillsätt även lite havssalt om du gillar det!

Rawfood

 

Rulla dem sedan i kokos och förvara dem i kylskåpet. De är försvinnande goda så passa på att brygga en god kopp kaffe och ät upp dem innan någon annan gör det!

Nu ska jag njuta av mitt sommarlov som är kvar. ICA Student är tillbaka med nya studentrabatter efter sommarens uppehåll så håll utkik på hemsidan. Schampo och balsam från Gliss är ett erbjudande denna vecka! Ett tips är att massera lite av kokosoljan i torrt hår som hårinpackning i 10 min  och sedan tvätta som vanligt med schampo och balsam. Kokosolja behöver alltså inte bara användas i matlagning så även fast burken kanske är dyr är den dryg med många användningsområden.

Det var allt för mig, vi hörs senare i veckan!

 

Mellanmål on-the-go

Hej allihopa, Matilda här!

Hoppas ni hade en bra helg med massa choklad.. det bästa med alla <3 dag! Nu är helgen över och det är tillbaka till mikroekonomi som gäller för mig.  Har suttit på olika bibliotek i veckan för att verkligen inte bli distraherad att göra andra saker än just plugga. Det bästa med att komma ut från lägenheten är alla roliga samtal jag ”råkat” överhöra när det inte riktigt går att koncentrera sig längre. Exempelvis diskuterade mina bordsgrannar vad ens matvanor skulle vara om man inte levde på studentbudget. Jag tror jag skulle köpa mer ekologisk mat men annars skulle min tallrik se ganska så lik ut som den gör idag! Matlådor känns som alla studenter tycker är det bästa för att få studentbudgeten att gå ihop. Hoppas ni inte missade den roliga tävlingen PimpMyMatlåda? Grattis till er som vann! Underhållning på hög nivå att kolla igenom hashtaggen #pimpmymatlåda.

Jag tänkte fortsätta på samma spår idag men istället pimpa till mellanmålet lite! Jag behöver oftast ett litet mellanmål, speciellt när jag sitter och pluggar länge. Ägg fungerar toppen hemma men kanske inte är så poppis på föreläsningen. Därför har jag samlat lite mellanmål som jag tycker fungerar bra att ta med sig!

1. Smoothie

Mango Smoothie

Gör dubbel sats på morgonen eller gör i ordning redan kvällen innan. Dessa burkar hittade jag på Lagerhaus men jag tror mig ha sett liknande på ICA Maxi.

RECEPT
Min gula smoothie idag bestod av fryst mango, apelsinjuice, ett ägg och havremjölk

Mango Smoothie

2. Nyttiga CHOKLAD Muffins

IMG_5478

Ibland står man där och magen skriker efter fikets muffins, croissanter och chokladbollar. Sötsaker ger oss snabb energi men också ojämnt blodsocker. Dessa chokladmuffins innehåller svarta bönor(!) och är helt fria från gluten och socker. Svarta bönor har ett högt proteininnehåll och är även rika på fiber och magnesium. Ett perfekt mellanmål som dessutom smakar som en krämig chokladmuffin. Denna vecka har ICA Student snålfajten vilket betyder att vi får rösta vilken vara vi vill rabatt på. Denna vecka står kampen mellan bönor och frysta grönsaker. In och rösta med er HÄR! Psst.. jag la min röst på bönorna så jag kan göra fler muffins och Johannas god hummus.

RECEPT

– 175 g svarta bönor
– 1,5 msk kokosolja
– 5 msk kakao
– 1 ägg
– 0,5 dl valfri sötning (Stevia strö, agave sirap), jag körde på honung
– 1 tsk bakpulver
-Muffinsformar

Sätt ugnen på 175 grader. Skölj bönorna under kallt vatten och låt de rinna av. Mixa ihop bönorna med resten av ingredienserna, tillsätt ev. vatten för att få en tjock smet, jag tillsatte 2,5 msk vatten. Klicka i smeten i muffinsformar och skjut sedan in dem i ugnen ca 24 minuter. Förvara i kylen innan de äts upp (vilket är fort, så goda är de)

Perfekta att packa med sig i väskan! Risk att du kommer behöva baka fler till alla som smakar.. ingen har hittills gissat att de innehåller bönor!

Inspirationen till mina chokladmuffins kommer från Fanny Roetlisberger. Såg nu också att hon gästar Buffé med fler recept på bönor! Håll utkik i brevlådan!