ICA studentbloggen

Istället för nudlar med Johanna Hagner

Etikett: husmanskost

Husmanskost-cravings

Emellanåt – speciellt när jag frossat i chili och vitlök under en längre tid – brukar ett sug efter vanlig hederlig husmanskost sätta in hos mig. Ett sug efter sån där mat som inte smakar så mycket – men ändå ger en alldeles  speciell känsla . Kanske just för att det är så få smaker som framträder så tydligt. Salt kött. Smöriga och gräddiga tillbehör. Vitpeppar som enda krydda. Också kanske lingonsylt som bryter av till det. Mums.

Jag köpte en fin kokbok häromveckan – Mormors mat av Maria Holm. Den samlar precis såna här recept, från flera generationer kvinnor i ett enkelt och fint format. Och i början och slutet finns fina texter med  lite antropologisk touch. En perfekt bok för mig. Har inte provat något recept ännu, men det står högt upp på min matprojektslista. I skrivande stund sitter jag i alla fall på tåget söderöver och suktar efter stuvade makaroner. Precis en sån där salt-gräddig-smör-krämig rätt som jag älskar. Med knaperstekt falukorv till, och prima ketchup. ICAs receptbank har en hel drös med stuvade makaroner-recept ser jag.

stuvade-makaroner-med-kassler-v48-2013_716970
bild från ica.se

Det är också bra studentrabatt på många olika sorters pasta den här veckan – däribland makaroner. Så stuva på.

Fixa biffen!

Hej i höstmörkret!

Den här veckan bjuder jag på två sorters biffar.

IMG_4084

Det här är bra grejer att göra biffar av! Denna veckan är det icastudentrabatt på kikärtor och en massa olika sorters bönor, vilket är toppenbra biffingridienser.

IMG_4092

Biffrecept nummer ett: Koka de röda linserna, mixa ihop med kikärtorna, hacka rödlök, pressa lite vitlök, ha i lite ost och ägg. För stadga i biffarna går det bra att ha i lite mjöl och bakpulver, då håller de ihop bättre.

IMG_3890

Biffrecept zwei: Riv morot och potatis, hacka lök, riv ost, i med ett ägg. Stek biffarna på hyfsat hög värme.

IMG_3891

Servera, varför inte tillsammans med potatismos och sallad?

Du kan absolut frysa dina biffar och ha till matlådor. Jag återkommer senare i veckan med mer matinspiration! :)

/Emma

Ugnsvariant av fisk med äggsås

Den här veckan är det fiskvecka! Först ut är en enklare variant av klassikern torsk med äggsås och senare i veckan kommer ett lätt recept på krämig laxpasta. Över helgen som varit har jag varit hemma hos mor och far utanför Östersund. Att hälsa på hemma har många fördelar, god mat är en av dem. Lunchen hemma sista dagen blev just torsk med äggsås och jag lade mig inte i matlagningen alls utan mamma ordnade det hela alldeles själv, kanske därför det blev så gott? Jag gick bara ut och hämtade årets sista egenodlade persilja som vi använde till såsen. Torsk med äggsås är otroligt gott, men jag har själv bara gjort det två gånger och den senaste gången tänkte jag fel med fiskfonden och det blev alldeles för mycket vilket resulterade i en inte så god smak på såsen. Som tur var hade jag grädde nog till att göra en ny omgång sås, dock helt utan fiskfond som jag personligen haft lite svårt för sen dess. Jag noterade dock att fiskfond användes till såsen den här gången, men det verkar ha blivit rätt mängd för det smakade himmelskt, sådär som det oftast gör när någon annan, i mitt fall ofta mamma, lagar maten. Mamma ångkokade fisken vilket blev riktigt gott, men jag tänkte istället tipsa om att göra fisken i ugnen. Det är himla bra att Icas studentrabatter den här veckan från och med onsdag är på just fisk och på ekologiska ägg. Du har väl inte heller missat hur fantastiskt det är för din bonus att handla Icas I love eco-varor? Om du har det, så klicka här http://www.ica.se/ica-kort-bank/ica-student/alla-studenterbjudanden/trippelbonus/. Naturligtvis finns det många andra fördelar med att handla dessa varor förutom att få bra bonus.

Ingredienser:
Fiskfiléer
Matlagningsgrädde eller vanlig grädde
Tomater
Potatis
Ägg

Ta en ugnsform och lägg i valfritt antal fiskfiléer och salta och peppra på båda sidor. Jag skriver fiskfiléer och inte torskfiléer för jag tror att det går utmärkt även med annan fisk, men håll dig till det som är rabatterat för plånbokens skull. Hacka tomater i bitar och lägg runt fisken. Häll sedan över grädden så att det nätt och jämnt täcker fisken. Gör laktosfri genom att använda laktosfri grädde. Om en vill ha lite mera smak på själva grädden omkring som kommer bli såsen så går det utmärkt att krydda till den. Jag tror att jag brukar låta fisken vara inne på cirka 200 grader och omkring 20-30 minuter. Under tiden kokar jag potatis samt ägg. När fisken och potatisen är klar är det bara att lägga upp på tallriken, skala äggen och mosa dem snabbt på tallriken och så är det fisk med äggsås. Det går dessutom alldeles utmärkt att koka äggen i förväg och bara värma dem lite när det är dags att äta. Samma med potatisen eller om det råkar vara så att det redan finns kokt potatis går den ju även att steka och ha till. Om en vill ha mer grönsaker än bara några stackars tomater så är broccoli alltid en hit till detta tycker jag. Eller kanske lite sallad?

Vill ni veta vad det bästa med denna rätten är, om du gör den i ugnen som i receptet här ovan? Den är naturligt helt fri från gluten. Sen tycker jag att det konstant diskuteras proteinintag och hur en ska göra för att få i sig protein, nu är jag alldeles för trött på det ordet för att orka sätta mig in i det ordentligt och mäta exakt, men min magkänsla säger mig att det är dugligt mycket protein i detta. Vad tror/vet ni? :)

IMG_4521