ICA studentbloggen

Istället för nudlar med Johanna Hagner

Etikett: ägg

Jag <3 ekologiska ägg

image
God tisdag med lite konst på ägg. Bara för att jag är så glad för att det från och med nu och typ  sju månader framåt finns blommor att fota mat tillsammans med.

Tycker ni som jag att ekologiska ägg borde vinna veckans snålfajt så gå in och rösta här (okej, ni får rösta på osten om ni vill också). Det skulle innebära halva priset på dessa en hel vecka framöver. Jag hoppas på det, för eko-ägg är en av mina viktigaste förbrukningsvaror i kylen. Sedan jag började med ekologiska ägg istället för o-ekologiska kan jag helt omöjligt gå tillbaka till de sistnämnda. Gulan känns så himla blek och smaken inte alls lika god. Jag hoppas på att en dag så är de ”vanliga” äggen borta ut hyllan och ekologiska är standard överallt. Både för hönsens och vår skull.

De fem bästa sätten att äta ägg på

1. Äggmacka. Till frukost. Alla dagar.
2. Göra tortilla española eller frittata på ett helt paket och ha i kylen länge.
3. I aioli gjord på äggulor, rapsolja och vitlök (se mammas sms-instruktion nedan).
4. Bakade i gryta, t.ex. som i min bror Kalles studentvänliga shakshuka.
5. Ett kokt med majonnäs – perfekt när en är hungrig.

thumb_IMG_2811_1024

image

Knaprigt fröknäcke

Hej på er!

Förra veckan hade jag en riktig pang-vecka eftersom jag fyllde 22 vilket firades med frukost på sängen och oxfilé med familjen. Min sambo fick rejäla pluspoäng när han kom in med chiapudding och honungsknäcke till frukost. Fröknäcket var köpebröd och en present från min syster vilket jag har mumsat i mig till frukost, mellis och till alla ostbitar jag hittat i kylen. Eftersom paketet tog slut alldeles för fort tittade jag igenom ingredienslistan och kände igen en del från granolan som jag bloggat om tidigare här i studentbloggen. Med en snabb check i skafferiet beslutade jag mig för att prova göra mitt eget fröknäcke och jag måste säga att resultatet blev förvånansvärt bra och då måste jag självklart dela med mig av det här!

Fröknäcke kanske är ett av det enklaste bröden att baka. Just för att det inte krävs något jäsningstid, det är glutenfritt och billigt. Köp större förpackningar med frön och kärnor så räcker det till många plåtar med knäckebröd. Jag funderar redan på min nästa smaksättning… citron, rosmarin eller kanske ingefära?

Hur gör jag fröknäcke?

Du behöver:
– 
2,5 dl valfria frön
– 2 dl mjöl (vetemjöl, mandelmjöl, bovetemjöl)
– 2 msk kokosolja
– Lite havssalt
– 3 dl kokande vatten

 Jag använde sesamfrön, solroskärnor och chiafrön och linfrön. Sätt ugnen på 175 grader och täck en plåt med bakplåtspapper (ej smörpapper). Först blandar du de torra ingredienserna i en skål. Koka upp vattnet och häll i kokosoljan så den smälter och inte är klumpig.

Froknacke3

Blanda ner det kokande vattnet lite i taget i frömassan, smeten ska vara sticky men inte för lös.

Bred ut frömassan med en slickepott och lägg ytterligare ett bakplåtspapper ovanpå. Platta ut smeten med fingrarna eller (helst) använd en kavel för att kavla ut den och få den så tunn som möjligt.

Ta bort det översta bakplåtspapper och strö på havssalt + eventuell smaksättning. Sedan ska det bakas i ugnen ca 30-40 minuter. När tiden har gått skär du upp ditt knäckebröd med en kniv eller en pizzaslizer och låter de sedan svalna på eftervärme på gallret inne i ugnen. Jag öppnade upp ugnsluckan lite grann och lät de ligga över natten.

Pålägg till fröknäcke

froknacke2

Här kommer den bästa delen med fröknäcke – Alla variationer av pålägg! Jag som är jornötssmörsberoende kunde inte motstå att göra en med jordnötssmör och banan. Ägg är också en favorit hos både mig och Emma. just nu pågår snålfajten om ekologiska ägg och broccoli hos ICA Student tills på onsdag. Om du missade snålfajten kan du följa länken för att se vinnaren.

Nästa gång ska jag kavla ut mina fröknäcken så de blir ännu tunnare och kanske lite större, men men är de små får man ta två (eller fem).

Våra favoriter

Johanna – Tipsar om en lyxigare variant med kallrökt lax, avokado och rödlök.
Sanna – Föredrar bregott med gurka på, simpelt med ack så gott och fräscht!
Emma – Testade babyspenat och paprika som fick 5 av 5 knäckemackor.
Matilda – Jordnötssmör och banan såklart!

Från fröknäcke till en annan sötare bakning..Firade ni chokladbollens dag igår? Jag missade helt att göra eller äta en chokladboll, trots att det är en sötsak som jag älskar. Dock måste den vara med kokos och inte pärlsocker, så till helgen tänkte jag baka en egen version, håll utkik!

Grön pytt i panna

Hur har ”Billiga Veckan” gått för er alla hittills? Nu hittar ni I Love Eco juice på studentrabatt laddat på ICA kortet tillsammans med Valios YO-gurt och ICAs falukorv. Falukorv är ett perfekt livsmedel att köpa hem ifall du har krossade tomater och crème fraîche hemma, snabbt och enkelt har du en korvstroganoff på spisen! Ett klassiskt recept kan du hitta i ICAS receptbank.

Så fort jag ser ett recept på korvstroganoff tänker jag på min lillasyster Ebba som har haft dille på det sen hon kom hem från Australien. Det är märkligt hur man kan sakna svensk mat efter ett tag utomlands. När jag backpackade pratade vi sista veckorna konstant om prästost, kaviar och örtsalt. Ingen korvstroganoff för min del eftersom jag idag inte ens vet hur korv smakar.

När jag var 6 år bestämde jag mig för att bojkotta griskött helt eftersom jag blev så bra vän med min morbrors gris uppe i Norrland. Ett tips till alla släktingar med grisar och en 6åring är att inte skämta om att grisen kommer ligga som julskinka på julbordet. Efter det hände mig vägrade jag helt enkelt att äta griskött vilket jag har fortsatt med i 15 år. Idag är det väldigt lätt att inte äta griskött eftersom det finns så många bra vegetariska alternativ eller andra livsmedel med kalkon eller kyckling istället. När jag var yngre behövde skoltanterna alltid fråga mig om jag verkligen var muslim när jag behövde specialkost, flexitarian var tyvärr inte ett känt ord då. Jag är glad att skolorna idag verkar satsa mer på skolmaten och framförallt på alternativ till alla elever som vill äta mer vegetariskt.

Nu vidare till ett recept som funkar för vegetarianer, flexitarianer eller köttätare, nämligen pytt! Pytt i panna är ju en svensk klassiker men denna rätt går att variera och skapa med det du har i kylskåpet. Här bjuder jag på min variant:

Pytt i låda

ingredienser

Ingredienser

– Zucchini
– Gul lök
– Körsbärstomater
– Fetaost
– Ägg
– Ev. chorizo eller korv eller det som passa dig

1. Sätt ugnen på 200 grader 2. Fräs zucchini, korv och lök i en stekpanna tills det är genomstekt 3. Förflytta till en ugnsfast form och toppa med körsbärstomater, fetaost och ett eller flera knäckta ägg 4. Skjutsa in formen i ugnen i ca. 10 minuter tills den har fått en fin, grillat yta och äggen har stelnat en aning 5. Servera med rödbetor eller annat som du föredrar din pytt med!

Poängen med pytt i låda är att du egentligen kan slänga i vad som helst. Har du aubergine hemma passar det säkert fint eller varför inte råstekt potatis? Här har du den perfekta rätten att använda upp det där blomkålshuvudet som ligger längst nere i grönsakslådan. Jag hittade basilikabiffar i frysen som jag adderade.

Pyttipanna2

 

Idag skiner solen igen  så nu  blir det bryggkaffe och en muffins på balkongen innan det är dags att skriva dugga i makroekonomi. Hittills denna vecka har det gått mycket bra att inte köpa kaffe ute men det kan också bero på att jag blivit så himla förkyld att jag druckit kannor med te här hemma istället. Håll tummarna att jag blir frisk tills på fredag för då vankas det ICA bloggträff!

Glutenfri Wrap

Veckorna går fort och nu är det dags för mig, Matilda att säga hej här igen!

Äntligen varmare väder vilket kan vara en bidragande faktor till att jag druckit x antal fler cappucinos denna månad än någon annan tidigare 2015. Sen min to-go termos gick sönder har jag inte velat lägga pengarna på en ny vilket gjort att kaffeköpen ute blivit lite fler. Inte så studentekonomiskt måste jag säga.

Som tur är kompenserar jag upp det med att ofta ha matlåda till jobbet. Det är lite så jag funkar och som det alltid ha varit. Jag är en slarver när det kommer till det mesta som jag håller i händerna. Tappar mobilen i marken så jag måste laga skärmen, tappar hemmanycklar, busskort, har sönder termosar…

Den här hemska vanan har gjort att jag måste vara super organiserad i andra delar av vardagen som handling och matlagning. Jag skriver alltid inköpslistor, gör veckomatsedel vad jag vill äta för middagar och har koll på matutgifterna.

Ifall jag istället skulle få frågan hur mycket pengar jag lägger på kaffe per månad skulle jag nog gissa fel en och två gånger. En student behöver sitt kaffe tänker jag istället när jag drar kortet.

Nu är det veckan innan löning och vi studenter känner oss lite extra fattiga. Det känns som långa dagar innan CSN bidraget kommer. Låt mig därför introducera ”trumvirvel” Billiga Veckan! Under denna vecka tänker jag att vi utmanar oss själva att laga mat med det vi har i kylskåpet. Dessutom ska jag investera i en ny termos och utmana mig själv att inte köpa kaffe ute.

Vi alla fyra bloggare här på ICA studentbloggen brinner ju för att laga bra och billig mat året runt men vad har vi för tips när det verkligen krisar? Det kommer ni få veta denna vecka. Om ni läsare har fler tips, dela med er i kommentarsfältet! Mitt första tips är en rätt som fungerar perfekt som vardagskrubb.

Wrap på ägg

Förhoppningsvis har ni några ägg över från påsken annars är detta livsmedel ett av det bästa att ha hemma när det ska lagas billig mat. Fungerar både till frukost, lunch och middag! Nu när värmen börjar komma blir jag ofta sugen på kall mat, då är denna wrap perfekt som lunch och den är dessutom glutenfri.

IMG_5547

Ingredienser

– 2 ägg
– 3 msk matlagningsgrädde/vispgrädde
– 1 msk fiberhusk*
– 2 tsk starkt paprikapulver

* Fiberhusk finns att köpa i de flesta ICA butiker och är ett glutenfritt livsmedel som suger upp vätska och sväller. Fiberhusk används ofta för att ersätta vetemjölets egenskaper så ifall du inte har fiberhusk hemma kan du röra ner lite vetemjöl.

IMG_5536

1. Rör ihop ingredienserna och låt svälla i 5 minuter 2. Stek i smör eller kokosolja på båda sidorna 3. Låt den svalna på en tallrik och ställ sedan in den i kylen en stund 4. Fyll med det du har i kylskåpet! Sedan är det bara att rulla ihop wrapen och ev. linda folie eller en servett ner till så att den lättare går att äta.

IMG_5540

Jag fyllde min wrap med mozzarella, tomat, kalkon, sallad och toppade den med pesto och balsamico.

Ett enkelt tips för att lyxa till din lunch eller din middag lärde jag mig i Österrike.  Där dricker de ofta  apfelsaft gespritz som är äpplejuice blandat med kolsyrat vatten. En fräschare läsk och ett lyxigare bubbelvatten helt enkelt! Från och med onsdag är det studentrabatt på I Love Eco Juice så då kan du passa på att köpa hem äppeljuice till din egen apfelsaft gespritz. Resten av rabatterna hittar ni HÄR.

IMG_5542

Nu ska jag fortsätta njuta av min lunchwrap i vår solen. Vi hörs snart igen!

Matilda

Mattrender 2015

Nu är det dags för mig, Matilda att titta in här och säga hej!

Som ni såg var Sanna och Johanna på inspirationslunch förra veckan för att ta reda på säsongens nyheter. Varma morötter med timjan, havssalt och smör lät ju som en drömkombo? Jag älskar att grönsakerna har fått ett uppsving 2015. Nu river vi blomkål till ris och sortimenten med hälsosamma produkter blir allt större. Bara i år har jag smakat chiapudding, bönmuffins och kefir som är helt nytt för mig! Mycket spännande att få inspiration från helt nya produkter eller bara vanliga grönsaker som används på ett annat sätt.

Ett roligt matprogram där vi får följa mattrender som funnits i olika årtionden är historieätarna. Det är alltid spännande att se hur mycket matlagningen skiljer sig från idag. Visste ni att det fanns kokböcker på 80-talet som endast handlade om mat som tillagades i mikrovågsugn?

Idag har vi andra mattrender än ”lättlagat i mikrovågsugnen”. Hur skulle det se ut om en historieätare åkte ”tillbaka” 2015 för att leva efter dagens mattrender? Jag har testat det för en dag! Låt mig presentera en students matdag med trender från 2015.

08.00 Frukost

En pannkaka på ägg och banan

Det vita rostbrödet med hallonmarmelad och vetepannkakor är utbytta mot lite hälsosammare alternativ. Nu äter vi bananpannkakor som är glutenfri och fylld med protein och bra kolhydrater. En banan mosas fint med en gaffel och vispas ihop med ett helt ägg för att sedan stekas i smör/kokosolja. Toppar gör vi med keso och student-rabatt-billiga hallon!

12.00 Lunch

Pommes

Eftersom det är lillördag när det är onsdag lämnade vi matlådorna hemma för en streetfood lunch. Allt fler restauranger öppnar upp med råvarorna i fokus. Köttet är grovmalt, bröden hembakta och pommes frites gjorda på svensk potatis. För den som hellre vill göra själv kanske finns en hög dos av inspiration HÄR.

19.00 Middag

Vi äter allt mer vegetarisk mat och nu står en bönchili på menyn! Denna gång från kokboken ”Matildas studentmat”.

Bönröra

Okej lite önsketänkande där… Men Matildas bönchili blev det! Denna är busenkel att göra så receptet får ni fastän kokboken inte har blivit av än.

Ingredienser bönchili
- 1 gul lök
– 1 vitlök
– 1 chili
– 3 morötter
– 500 gram krossade tomater
– 340 gram blandade bönor
– Kryddor såsom chilipulver, paprikakrydda, chiliflakes, salt, peppar
– 1/2 msk soja

1. Fräs gul lök, chili och vitlök i olja i en djup stekpanna tills det blir mjukt 2. Tillsätt rivna morötter och låt det steka ett litet tag tillsammans med  chilikryddorna samt paprikapulvret 3. Slå i krossade tomater och soja och låt det koka tills såsen har blivit tjock 4. Skölj bönorna noga och tillsätt dem sedan i såsen 5. Salta och peppra bönchilin och låt den koka ytterligare så den blir krämig och härlig 6. Avslutningsvis kan du röra ner quorn-färs om du vill ha en matigare vegetarisk rätt.

Denna bönröra fick gotta till sig i ugnen på 225 grader i ca 10 minuter innan den serverades i tacosbåtar och med riven ost! Äts helst med en god guacamole, sallad och majs.

Det var den dagen som en historieätare 2015! Håll utkik för snart kommer jag och mina kollegor med lite tips inför en tradition som firas nästa vecka och som funnits sedan länge tillbaka…och det bästa är att den inte tillagas i mikron!

Trasig? Ja, helt paj!

Hej kära bloggläsare! Den 14/3 firas pajdagen (Pi Day, läs mer på Wikipediasidan) och detta måste vi givetvis fira! Allt som är runt eller innehåller pi på något sätt kan ätas denna ärofyllda dag: paj, pizza, apelsiner, piroger… Bara fantasin sätter gränser för hur π kan hyllas. Därför kommer här tips på två finfina pajer: den ena med rödbetor, den andra med broccoli och fetaost! :)

IMG_4050

Här på ICA:s hemsida finns ett recept på pajdeg. Jag har också gjort glutenfria minipajer med hjälp av glutenfri mjölmix, och använt muffinsplåt vilket fungerade finfint.

Koka och skala rödbetorna, det är lätt att ta av skalet med händerna när de är nykokta.

Jag har inte testat än men jag tror att det skulle funka fint att komplettera rödbetsfyllningen med haloumiost.

IMG_4076

Broccoli är en najs grönsak. Låtsas att du är en jättelik varelse som äter träd så blir det ännu roligare. Fyll det andra pajskalet med broccoli och fetaost.

Gör en äggstanning genom att blanda ägg, mjölk, salt och lite peppar. Den här veckan har dessutom alla ICA-studenter rabatt på eko-ägg: skynda fynda! Häll över den fyllda pajen och strö eventuellt lite riven ost över. Grädda båda pajerna i ugnen i 200 grader, cirka 35 minuter.

Smaklig måltid och glad pajdag!