ICA studentbloggen

Istället för nudlar

Vårgrön sallad med halloumi

Idag vill jag inspirera er till att göra en vårgrön sallad med halloumi. Vad är bättre när våren med bestämda kliv marscherar fram? Denna funkar hela vägen fram till september när sommaren börjar övergå till höst. Den här gången gick färgskalan i grönt, men denna sallad går att variera och självklart kan du lägga till mer färg. Att göra en sallad är dessutom perfekt de dagar du ska ha matlåda med dig till universitetet och inte orkar stå i den milslånga mikrokön för att värma din mat eller när du bara vill skynda ut i solljuset. Eller varför inte som tillbehör nästa gång du grillar?

11119448_10153253679694110_435019223_n

Vad behöver jag till vårgrön sallad med halloumi?

Salladsblad (isberg, bladspenat, roman, vad som helst)
Gurka
Mozzarella
Melon (vilken sort som helst funkar, jag hade galiamelon den här gången)
Halloumi
Fröer och nötter

Bara hacka upp allt i önskad storlek och lägg ihop allt och sedan är det bara att njuta. Melon tycker jag är givet från våren och framåt. Många gånger är det gott att skippa potatisen eller vad du nu har till köttet och bara äta sallad och melon till, eller göra som här och skippa köttet och hålla det helt vegetariskt.

Grönt tema

Den här gången var salladens tema grönt. Mer saker som är gröna och som hade varit gott att ha i är exempelvis grön paprika, sockerärtor eller sojabönor. Ett paket med sojabönor brukar jag ha hemma  i frysen för det är så smidigt att plocka fram och göra omelett med sojabönor när det inte riktigt finns tid till att laga mat.  Sojabönor hade varit klockrent att ha i så jag ska verkligen köpa hem ett paket den här veckan eftersom vi ICA Studenter får rabatt på sojabönor från och med onsdag. 11100607_10153253679704110_664385640_n

Sött möter salt

Det jag älskar med att ha melon till halloumi är att sött möter salt. Sådana matmöten tycker jag är fantastiska, alla motsatspar passar oftast bra ihop. Melonen som blir över (om det blir någon över vill säga) är perfekt till efterrätten. Eller så kan du göra som den gången i Visby när några vänner och jag åt allt från förrätt till efterrätt på samma gång. På bordet hade vi en härlig blandning av halloumi, vaniljglass, sallad, hemkokt äpplemos, ägg och vitlöksfräst broccoli och ja, allt låg på samma tallrik. . Jag har sagt det så många gånger förut, säkert i vartenda inlägg jag gjort; men det enda som sätter stopp är din fantasi. Det är kul att utmana sina matgränser och våga prova nya saker och nya kombinationer, framför allt nya kombinationer.

11180083_10153253685319110_1567806643_nDen här magiska blandningen har jag till det mesta. Sesamfrön, pumpakärnor, solroskärnor och cashewnötter. Nästa gång ska jag testa att honungsrosta dem. Med lite schyssta kryddor sätter det verkligen piff på maträtten. Vilka kryddor kommer du att använda? Jag tror att jag kommer att använda honung och lime och kanske lite spiskummin.

/Sanna

Golden Milk – den nya hälsodrycken

 

image

Golden Milk – välgörande kvällsdryck

Har du testat Golden Milk? Det är en välgörande, varm kvällsdryck som trendspanarna förutspår kommer bli nästa stora grej, och som jag fastnat riktigt mycket för de senaste veckorna. Kanske lite som chiapuddingen, som Emma skrev om häromdagen. Turmeric tea, som Golden Milk också också kallas, baseras på superkryddan gurkmeja och anses ha otaliga hälsofrämjande effekter. Förutom att den är ett perfekt, lugnande avslut på dagen sägs den bland annat verka antiinflammatoriskt och motverka cancer, stärka immunförsvaret, förbättra sömnen och matsmältningen, driva ut gifter, och till och med främja koncentrationsförmågan och minnet! Att den är kryddigt chai-god gör inte heller saken sämre.

Golden Milk – recept

Golden Milk baseras på en pasta av gurkmeja, svartpeppar och ingefära som du gör själv och sedan blandar ut med valfri mjölkdryck, nyttiga kryddor, kokosmjölk och lite honung. Pastan gör du en sats av som räcker ett par veckor i kylen, så går det snabbt att fixa en kopp varje kväll.

Den gyllene pastan:
Låt 0,5 dl gurkmeja, 1 msk torkad ingefära, 0,5 msk svartpeppar och 1,5 dl vatten småputtra  under omrörning i en kastrull tills det fått konsistensen av en pasta. Förvara i en glasburk i kylen.

Den gyllene mjölken:
Värm 2-3 dl havremjölk/mandelmjölk/kokosmjölk/komjölk (…ja, ni fattar) på svag värme och rör ut med 1-2 teskedar av pastan. Krydda mjölken med kanel och kardemumma och söta med exempelvis honung. En tesked kokosolja i rekommenderas också!

Det känns som att Golden Milk är en ny kvällsrutin som är här för att stanna, i alla fall för min del.

/Johanna

image

Grilla grönsaker

 

image

Grönt på gallret

Ett av de vårtecken som ger mig lyckorus på högst nivå är de första aningarna av grilldoft under kvällspromenaderna i april – är det inte underbart!? Grönsaker på grillen är otroligt kul tycker jag, man kan slänga på nästan vad som helst och det är lättare att lyckas med än med till exempel kött som ska få perfekt temperatur… Dessutom är det mycket mer färgglatt, och det gillar vi!

Jag har fått en turkos liten bärbar klotgrill i present, och jag är så glad att jag nu också kan vara med och sprida doften på Lunds gator. De senaste två dagarna har jag haft finfint besök av mina vänner Martin och Katta som liksom jag båda två är norrlänningar. Tillsammans passade vi på att inviga säsongen genom att grilla grönt. Vi trotsade den ganska kyliga aprilkvällen och sökte upp en vägg i söderläge där solnedgången gjorde oss sällskap. Kronärtskocka, sparris, spetspaprika och citron, alla penslade med olivolja och salt, fick ligga på gallret och gotta till sig. Den grillade citronen är sedan helt perfekt att pressa över grönsakerna. Kronärtskockorna skar vi på längden i ett par centimeter tjocka skivor – rekommenderas! Vi satt ute och åt hela kvällen, med filtar och grillen som värmekälla. Väldigt hög mysfaktor!

image

image
I övermorgon är det Valborg, och då åker min nya favoritpryl garanterat fram igen!

image
En grillpanna är ett väldigt smart tillbehör, perfekt för grönsaker och fisk som man inte vill ska ramla igenom gallret.

#icagrill15

Vet ni att ICA har en sjukt bra tävling just nu, och under hela sommaren? Varje vecka kan man vara med och tävla om 1000 kronors-matcheckar genom att ladda upp en grillbild under hashtaggen #icagrill15. Jag brukar sällan vara med i tävlingar men jag kommer garanterat haka på den här.  Denna vecka kommer temat vara korvtopping – jag hoppas på ett grönt tema snart ;). Läs mer om tävlingen på #icagrill15-sidan.

Lagom till Valborg har vi ICA-studenter förresten halva priset på potatissallad, så ni kan ju passa på att prova en ny sort till helgen! Jag tänkte testa creme fraiche-varianten som låter god.

Vi hörs snart igen!

/Johanna

Tapas och Spanienresa

image

¡Hola! Johanna här. Jag tjuvstartar min bloggvecka lite såhär på söndagen, med ett inlägg om min Spanienresa jag ganska nyss kom hem ifrån. Hem kom jag med väskan så fullproppad med mat jag kunde, bland annat serranoskinkan, osten, chorizon och vinet ni ser på bilden här uppe och som utgjorde en del av fredagens kväll med tapas hos mig!

Som några av er kanske vet, har jag ju en förkärlek för det spanska språket. Just nu skriver jag mitt examensarbete om metaforer i spanskan och till hösten ska börja ett masterprogram i språkvetenskap med spanska som inriktning. Ni hör ju, jag är nog nästan så nördig som man kan bli. Även om min språkpassion på sista tiden tagit en ganska akademisk riktning är den också förknippad med ett reseintresse som de senaste åren tagit mig runt en hel del i Latinamerika. Dock var det inte där, utan i Spanien som allting började.

Spanien är ett  land som av många anledningar ligger mig väldigt varmt om hjärtat och jag är så glad att jag nu i april lyckades få till en två veckors resa dit.  Jag har två nära kopplingar till Spanien – dels bor min farmor där sedan tjugo år tillbaka, dels har jag en alldeles egen spansk familj i en annan del av landet, som jag bodde ett år hos under utbyte i gymnasiet. Resan jag gjorde nu bestod av till hälften farmorbesök tillsammans med min fina Elsa, och till hälften familjebesök på egen hand. När det gäller maten kommer jag nog aldrig få nog av smakrik olivolja, doften av fräst vitlök i varje gathörn och salta tapas på enkla utebord. Jag har så många fina bilder, så jag tänkte dela med mig av några av de härligaste.

image

image

image

image

image

image

image

image

image

Jag avslutar med några bilder från Arcos de la Frontera och min spanska mamma Maribel. Hon är en underbar människa som lärt mig så mycket om livet. Det finns dessutom ingen som lagar så god mat som hon. Min dröm är att en dag göra en kokbok med henne, men jag är lite tveksam till om recepten skulle smaka lika bra  – hon har nämligen magiska händer den här kvinnan.

/Johanna

 

 

Broccoli och champinjoner i ugn

Hej alla bloggläsare (och ni som mest kollar på bilderna;))!

Idag delar jag med mig av en enkel lättlunch som lätt kan lyxas till och bli till en lyxmåltid, nämligen broccoli och champinjoner i ugn. Att ugnsrosta grönsaker och rotfrukter är bland den smidigaste matlagningen man kan ägna sig åt, bara att sätta igång och fylla ugnsformen med diverse grönsaker och rotfrukter och sedan sköter matlagningen sig själv i ugnen. Mina favoriter, förutom färsk broccoli och champinjoner då, är blomkål, rödlök och morötter. Fritt att blanda hej vilt!

Broccoli och champinjoner i ugn

Halvera champinonerna och dela broccolin i mindre buketter och lägg i en ugnsfast form. Häll lite olivolja över och salta innan du sätter in formen i ugnen. Ugnsrosta i cirkus 20 minuter på 200 grader. På bilden serveras maten som en lättlunch och som tillbehör har jag fetaost, havregrädde och hemodlad persilja och basilika. Supersmidigt! Jag åt även en knäckemacka till, alltid bra att ha knäckebröd hemma. Vill man lyxa till och ha detta som en festligare middag går tycker jag att man ska servera med fisk, till exempel lax eller torsk, eller varför inte marinerade quornfiléer eller kikärtsbiffar?

IMG_20150424_125928Och så till något helt annat: Om ni liksom jag har blivit inspirerade av vårljuset och kommit igång med att springa eller gå långa promenader vill jag tipsa om ICA:s app Hälsorabatt! Promenera, jogga eller lufsa fram och få rabatt på till exempel nötter, mjölk och müsli. Bra va!?

Nu är det dags för mig att lämna över bloggstafettpinnen till Johanna, tack för den här veckan!

Emma

 

Frukost för morgontrötta

Hej kära bloggläsare!

Den här terminen har jag praktik vilket förutom en massa nya erfarenheter innebär ett par timmars pendling varje dag. Då krävs ordentlig frukost som inte tar allt för lång tid att göra om man liksom jag är morgontrött och gärna snoozar en halvtimme för länge (fråga min stackars kombo!) Här kommer mitt bästa frukosttips för alla morgontrötta (och kolla även in Sannas gröttips!)

IMG_20150408_115601Chiagröt med blåbär

Denna gröt görs praktiskt nog kvällen innan. (Tydligen var chiagröt trendigt förra året då Linn skrev om det men jag är lite sen på bollen och inte fullt så hipp ;) Chia har setts som både superdupernyttigt men folk har även varnat lite för det så kolla gärna upp det på Wikipedia innan ni mumsar i er. Max 2 msk om dagen, har jag förstått det som är vettigt.) Jag gör min chiagröt på 2 dl havremjölk, 2 msk chiafrön och 0,5 dl frusna blåbär. Blanda ihop, gärna i en glasburk med lock så går det att skaka om så innehållet blir ordentligt blandat och låt stå i kylen över natten, och så är det bara att sätta sig vid frukostbordet och äta på morgonen. Ät med mjölk och kanske färsk kiwi eller banan till. Jag måste ha mitt frukostkaffe också för att bli människa på morgonen.

Om jag inte varit så pass förutseende att göra chiagröt kvällen innan är havregrynsgröt i mikron räddaren i nöden. Ett par minuter på full effekt så är den färdig. Och någon kastrull behöver du inte heller diska.

Psst! Missa för all del inte att alla ICA Student har rabatt på kvarg  från och med onsdag denna veckan! Perfekt för trötta pendlades tidiga morgnar!

Nyttiga snacks

Visste ni att vi äter mer mellanmål och snacks än någonsin? Idag tänkte jag bjuda på ett till recept på sockerfria muffins med smak av banan & choklad som passar perfekt när bananerna börjar bli sådär bruna och tråkiga.

I fredags var nämligen jag, Johanna och Sanna på bloggträff på ICAs huvudkontor för att bland annat prata mattrender och hur vi allt mer och mer äter snacks. Det är vi ”millennials” som blivit vuxna vid milleniumskiftet som  bryter mot de traditionella matvanorna och väljer nyttigare alternativ och fler mindre måltider. Jag själv tycker det är super spännande att höra om nya mattrender! En av de läskigare förutspådda trenderna  är mjöl gjort av insekter. Insekter?! Om du också har svårt att se det framför dig är du inte ensam. Vi västerlänningar är väldigt främmande vid att äta just insekter trots att det är en delikatess i flera andra länder världen över.

Idag ska vi som tur är inte mala mjöl av insekter utan istället av havregryn! Jag tycker dessa muffins passar perfekt att baka eftersom de ganska få ingredienser och är perfekta till de där bananerna som du inte vill äta. Bruna bananer är till och med att föredra till detta recept.

Sockerfria chokladmuffins

1907637_10153143121396815_6321830504892981441_n

Ingredienser

– 2 mosade bananer
– 2 ägg
– 2 msk valfritt mjöl
– 4 tsk kanel
– 2 msk honung/agave sirap
– 3/4 dl havregryn mixat till mjöl
– 2 tsk bakpulver
– 1 msk kakao

Gör så här:
1. 
Sätt ugnen på 200 grader och vispa äggen i en mixer eller med elvisp tills de är fluffiga 2. Blanda ner alla ingredienser förutom kakaon 3. Klicka i en sked smet i 6 st muffinsformar 4. Blanda i kakaon och fyll på formarna med resten av smeten 5. Grädda i ca 20 minuter

Mina topp 5 snacks

1. Riskakor med jordnötssmör (mvh jordnötssmörberoende)
2. Guacamole
3. Proteinmuffins
4. Smoothie
5. Chilinötter

11159522_10153143121511815_5464302433381216211_n

Det var allt från mig denna vecka, nu lämnar jag över till Emma!

 

 

 

Grön pytt i panna

Hur har ”Billiga Veckan” gått för er alla hittills? Nu hittar ni I Love Eco juice på studentrabatt laddat på ICA kortet tillsammans med Valios YO-gurt och ICAs falukorv. Falukorv är ett perfekt livsmedel att köpa hem ifall du har krossade tomater och crème fraîche hemma, snabbt och enkelt har du en korvstroganoff på spisen! Ett klassiskt recept kan du hitta i ICAS receptbank.

Så fort jag ser ett recept på korvstroganoff tänker jag på min lillasyster Ebba som har haft dille på det sen hon kom hem från Australien. Det är märkligt hur man kan sakna svensk mat efter ett tag utomlands. När jag backpackade pratade vi sista veckorna konstant om prästost, kaviar och örtsalt. Ingen korvstroganoff för min del eftersom jag idag inte ens vet hur korv smakar.

När jag var 6 år bestämde jag mig för att bojkotta griskött helt eftersom jag blev så bra vän med min morbrors gris uppe i Norrland. Ett tips till alla släktingar med grisar och en 6åring är att inte skämta om att grisen kommer ligga som julskinka på julbordet. Efter det hände mig vägrade jag helt enkelt att äta griskött vilket jag har fortsatt med i 15 år. Idag är det väldigt lätt att inte äta griskött eftersom det finns så många bra vegetariska alternativ eller andra livsmedel med kalkon eller kyckling istället. När jag var yngre behövde skoltanterna alltid fråga mig om jag verkligen var muslim när jag behövde specialkost, flexitarian var tyvärr inte ett känt ord då. Jag är glad att skolorna idag verkar satsa mer på skolmaten och framförallt på alternativ till alla elever som vill äta mer vegetariskt.

Nu vidare till ett recept som funkar för vegetarianer, flexitarianer eller köttätare, nämligen pytt! Pytt i panna är ju en svensk klassiker men denna rätt går att variera och skapa med det du har i kylskåpet. Här bjuder jag på min variant:

Pytt i låda

ingredienser

Ingredienser Sanna tipsar

– Zucchini
– Gul lök
– Körsbärstomater
– Fetaost
– Ägg
– Ev. chorizo eller korv eller det som passa dig

1. Sätt ugnen på 200 grader 2. Fräs zucchini, korv och lök i en stekpanna tills det är genomstekt 3. Förflytta till en ugnsfast form och toppa med körsbärstomater, fetaost och ett eller flera knäckta ägg 4. Skjutsa in formen i ugnen i ca. 10 minuter tills den har fått en fin, grillat yta och äggen har stelnat en aning 5. Servera med rödbetor eller annat som du föredrar din pytt med!

Poängen med pytt i låda är att du egentligen kan slänga i vad som helst. Har du aubergine hemma passar det säkert fint eller varför inte råstekt potatis? Här har du den perfekta rätten att använda upp det där blomkålshuvudet som ligger längst nere i grönsakslådan. Jag hittade basilikabiffar i frysen som jag adderade.

Pyttipanna2

Johanna tipsar

Idag skiner solen igen  så nu  blir det bryggkaffe och en muffins på balkongen innan det är dags att skriva dugga i makroekonomi. Hittills denna vecka har det gått mycket bra att inte köpa kaffe ute men det kan också bero på att jag blivit så himla förkyld att jag druckit kannor med te här hemma istället. Håll tummarna att jag blir frisk tills på fredag för då vankas det ICA bloggträff!

Glutenfri Wrap

Veckorna går fort och nu är det dags för mig, Matilda att säga hej här igen!

Äntligen varmare väder vilket kan vara en bidragande faktor till att jag druckit x antal fler cappucinos denna månad än någon annan tidigare 2015. Sen min to-go termos gick sönder har jag inte velat lägga pengarna på en ny vilket gjort att kaffeköpen ute blivit lite fler. Inte så studentekonomiskt måste jag säga.

Som tur är kompenserar jag upp det med att ofta ha matlåda till jobbet. Det är lite så jag funkar och som det alltid ha varit. Jag är en slarver när det kommer till det mesta som jag håller i händerna. Tappar mobilen i marken så jag måste laga skärmen, tappar hemmanycklar, busskort, har sönder termosar…

Den här hemska vanan har gjort att jag måste vara super organiserad i andra delar av vardagen som handling och matlagning. Jag skriver alltid inköpslistor, gör veckomatsedel vad jag vill äta för middagar och har koll på matutgifterna.

Ifall jag istället skulle få frågan hur mycket pengar jag lägger på kaffe per månad skulle jag nog gissa fel en och två gånger. En student behöver sitt kaffe tänker jag istället när jag drar kortet.

Nu är det veckan innan löning och vi studenter känner oss lite extra fattiga. Det känns som långa dagar innan CSN bidraget kommer. Låt mig därför introducera ”trumvirvel” Billiga Veckan! Under denna vecka tänker jag att vi utmanar oss själva att laga mat med det vi har i kylskåpet. Dessutom ska jag investera i en ny termos och utmana mig själv att inte köpa kaffe ute.

Vi alla fyra bloggare här på ICA studentbloggen brinner ju för att laga bra och billig mat året runt men vad har vi för tips när det verkligen krisar? Det kommer ni få veta denna vecka. Om ni läsare har fler tips, dela med er i kommentarsfältet! Mitt första tips är en rätt som fungerar perfekt som vardagskrubb.

Wrap på ägg

Förhoppningsvis har ni några ägg över från påsken annars är detta livsmedel ett av det bästa att ha hemma när det ska lagas billig mat. Fungerar både till frukost, lunch och middag! Nu när värmen börjar komma blir jag ofta sugen på kall mat, då är denna wrap perfekt som lunch och den är dessutom glutenfri.

IMG_5547

Ingredienser

– 2 ägg
– 3 msk matlagningsgrädde/vispgrädde
– 1 msk fiberhusk*
– 2 tsk starkt paprikapulver

* Fiberhusk finns att köpa i de flesta ICA butiker och är ett glutenfritt livsmedel som suger upp vätska och sväller. Fiberhusk används ofta för att ersätta vetemjölets egenskaper så ifall du inte har fiberhusk hemma kan du röra ner lite vetemjöl.

IMG_5536

1. Rör ihop ingredienserna och låt svälla i 5 minuter 2. Stek i smör eller kokosolja på båda sidorna 3. Låt den svalna på en tallrik och ställ sedan in den i kylen en stund 4. Fyll med det du har i kylskåpet! Sedan är det bara att rulla ihop wrapen och ev. linda folie eller en servett ner till så att den lättare går att äta.

IMG_5540

Jag fyllde min wrap med mozzarella, tomat, kalkon, sallad och toppade den med pesto och balsamico.

Ett enkelt tips för att lyxa till din lunch eller din middag lärde jag mig i Österrike.  Där dricker de ofta  apfelsaft gespritz som är äpplejuice blandat med kolsyrat vatten. En fräschare läsk och ett lyxigare bubbelvatten helt enkelt! Från och med onsdag är det studentrabatt på I Love Eco Juice så då kan du passa på att köpa hem äppeljuice till din egen apfelsaft gespritz. Resten av rabatterna hittar ni HÄR.

IMG_5542

Nu ska jag fortsätta njuta av min lunchwrap i vår solen. Vi hörs snart igen!

Matilda

Grötigt värre

Gröt är en riktig frukostklassiker, men funkar även utmärkt som mellanmål eller en kväll då du inte har orken till att laga middag. Det är också något som kan varieras in i oändligheten. Här kommer några av mina favoritvariationer när det gäller gröt fyllda med fröer och frukt.  11092593_10153198395119110_1788844242_n

1. Havregrynsgröt med kärnor och annat gott

Ta 1 dl havregryn, jag använder mig av ren havre som inte ska ha kontaminerats med något sädesslag som innehåller gluten därför ska den rena havren vara fri från gluten eftersom havre i sig inte ska innehålla gluten. Det är dock inte säkert att alla som är glutenintoleranta äter havre så ska du bjuda någon på frukost, dubbelkolla alltid!! Blanda havregrynen med 2 dl vatten och lite salt. Släng i goda fröer och kärnor du har hemma, jag tog sesamfrön, solroskärnor, pumpakärnor och som en bonus lite russin. Koka ihop och servera din goda gröt med cashewnötter och mjölk. Cashewnötter är väldigt bra att ha hemma och kan slängas på lite vad som, gröten, salladen eller grytan.IMG_5444

2. Bovetegröt med fruktsallad

Blanda 1 dl boveteflingor (boveteflingor är inget sädesslag och är glutenfria) med 2½ dl vatten och ca 1 tsk salt och 1 tsk kanel. Häll i ca 1 msk pumpakärnor och 1 msk solroskärnor. Låt det koka ihop och servera din gröt med fruktsallad och mjölk. För att det hela ska gå smidigare kan fruktsalladen göras kvällen innan, om gröten äts som frukost. 11139939_10153198395114110_1196358272_n

3. Havregrynsgröt med jordgubbsmjölk

Koka ihop havregrynsgröten enligt instruktioner ovan. Under tiden så mixar du ihop jordgubbar och mjölk till läcker jordgubbsmjölk som dessutom blir lite fluffigare än vanlig mjölk. Servera med banan och njut av den rosa färgen som piffar upp den annars rätt ordinära gröten.   11117877_10153199401979110_960248442_n
Gröt är både gott och snällt mot din plånbok. Hur äter du helst din gröt?

/Sanna

« Äldre inlägg